Jednotná zadání a jejich inovace

Reforma závěrečných zkoušek je založena na jednotných zadáních, která se připravují pro každý obor s výučním listem. Školy pak jsou povinny tato zadání využít při svých závěrečných zkouškách. Jednotné zadání tvoří autorský tým, v němž pracují zkušení učitelé daného oboru. Spolupracují na něm i zástupci zaměstnavatelů, kteří se starají o to, aby zadání odpovídalo potřebám praxe a vycházelo ze současné technologické úrovně.  

Témata všech oborů jsou průběžně aktualizována podle potřeby, například v důsledku změny určitých norem či pravidel, nebo když se v některém tématu objeví chyba.

Školy mohou své podněty vyjádřit kdykoli. Nejčastěji ale využívají zpětné vazby prostřednictvím dotazníku, který mají k dispozici v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Tento dotazník se vyplňuje každý rok po skončení závěrečných zkoušek.

Editoři jednotlivých oborů vzdělání pak všechny připomínky vypořádají a změny zanesou do témat, kterých se týkaly.


V CZVV proběhla porada k oboru Práce ve stravování

Porada se zástupci škol vyučujících obor Práce ve stravování   se uskutečnila v Centru zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 18. 11. 2019.  Zúčastnili se jí zástupci 8 škol   a pracovníci Oddělení závěrečné zkoušky CZVV:  editorka jednotných zadání v oborech kategorie E Renata Pyrochtová a administrátorka jednotných zadání Dana Kočková.  Účastníci se shodli, že nejsou potřeba žádné podstatné změny. Úkoly v bance témat pro písemnou zkoušku budou aktualizovány.  

 

Co ukázala zpětná vazba ze škol v roce 2019

Po skončení každého termínu závěrečných zkoušek mají školy možnost vyplnit dotazník připravený v informačním systému.  Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky. Tyto informace umožňují dále zlepšovat jednotné závěrečné zkoušky.  

 

V oboru Provozní služby je třeba zjednodušit písemnou zkoušku

Porada se zástupci škol vyučujících obor Provozní služby se uskutečnila v Centru zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 13. 11. 2019.  Zúčastnili se jí zástupci 17 škol  a pracovníci Oddělení závěrečné zkoušky CZVV: vedoucí oddělení  Hana Hušáková, editorka jednotných zadání v oborech kategorie E Renata Pyrochtová a  editorka jednotného zadání  v oboru Provozní služby  Romana Jezberová.  Účastníci se dohodli na potřebných změnách i na tom, kdo za ně bude zodpovídat.  

 

Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky v prosinci 2019 jsou zveřejněna

Školy mohou připravovat závěrečné zkoušky pro prosincový termín školního roku 2018/2019. Jednotná zadání jsou přístupná po přihlášení do informačního systému nové závěrečné zkoušky. Každá škola si může stáhnout jednotná zadání všech učebních oborů, které vyučuje. 

 

Další porada se týkala oboru Potravinářské práce

Porada se uskutečnila v Národním ústavu pro vzdělávání dne 18. září 2019. Podle názoru účastníků je nejvíc třeba zrevidovat témata písemné zkoušky, protože v současnosti jsou příliš náročná pro žáky oboru kategorie E.

 

Jak se změní jednotné zadání v oborech Ošetřovatel a Pečovatelské služby

Před letními prázdninami se v NÚV konaly další dvě porady, na nichž se sešli zástupci škol a společně s pracovníky NÚV posuzovali, jaké změny je třeba provést v jednotných zadáních pro obory Ošetřovatel a Pečovatelské služby. Zároveň bylo dohodnuto, kdo se na změnách bude podílet, v jakém termínu budou úpravy provedeny a předány školám k testování a připomínkám. 

 

Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky v září 2019

Jednotná zadání závěrečných zkoušek pro zářijový termín školního roku 2018/2019 budou postupně zveřejňována od 15. července 2019. 

 

Seznam jednotných zadání, v nichž se témata písemné zkoušky generují z banky úkolů

V následujících oborech vzdělání se ve školním roce 2018/2019 generují témata písemné zkoušky z banky úloh. Podle rozhodnutí ředitele/ředitelky mohou žáci psát písemnou zkoušku na počítači, nebo jako dosud na papír.

 

Otázky ze světa práce

Otázky ze světa práce jsou součástí ústní části závěrečných zkoušek. V roce 2016 byly aktualizovány, aby lépe odpovídaly podmínkám na trhu práce a potřebám škol. Existují dvě sady otázek ze světa práce - pro obory kategorie H a E.

 

Kadeřnickým školám chyběl náročný společenský účes

Na poradě k oboru vzdělání 69-51-H/01 Kadeřník, která se uskutečnila v Národním ústavu pro vzdělávání 6. února 2019, se shromáždili  zástupci škol s nejvyšším počtem žáků v oboru, a to ze všech krajů ČR. Zúčastnili se i zástupci Asociace Fisy, která reprezentuje kadeřnický obor v Hospodářské komoře ČR. Nejvíc se porada věnovala tématům samostatné odborné práce a jejich souladu s praktickou zkouškou.

 

Jednotné zadání v oboru Krejčí se podstatně změní

Dne 30. ledna 2019 se v NÚV uskutečnila porada k jednotnému zadání v oboru 31-58-H/01 Krejčí.  Zúčastnili se jí zástupci šesti středních škol (z celkových osmi škol vyučujících tento obor). Pro obor Krejčí byla nově vytvořena banka úkolů a v souvislosti s tím došlo v závěrečných zkouškách k podstatným změnám.

 

Další porada k aktualizaci jednotných zadání se věnovala oboru Cukrář

V Národním ústavu pro vzdělávání se uskutečnila porada o jednotném zadání v oboru Cukrář. Zástupci 28 škol ze všech částí ČR se podělili o své zkušenosti se všemi částmi závěrečných zkoušek. V druhé části porady pak byly provedeny úpravy banky úloh na základě připomínek pedagogů, z nichž nejvíc se týkalo písemné zkoušky.

 

Jednotné závěrečné zkoušky učňů se stále aktualizují

V Národním ústavu pro vzdělávání se uskutečnila série porad věnovaných problematice jednotných zadání závěrečných zkoušek. Každé jednání bylo vždy zaměřeno na některou z velkých skupin oborů, účastníky byli učitelé škol, které tyto učební obory vyučují. Každá porada vyústila v rozhodnutí, jaké změny budou v tom kterém oboru provedeny a kdo za ně bude zodpovídat.

 

Skončil zářijový termín závěrečných zkoušek

Celá řada škol, které vyučují učební obory, uspořádala v průběhu září další termín závěrečných zkoušek. Tento termín je opravný pro žáky, kteří neuspěli v červnu, nebo náhradní pro ty, kteří se červnového termínu nemohli z vážného důvodu zúčastnit.

 

Co ukázala zpětná vazba ze škol

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek měli učitelé možnost vyplnit dotazník obsažený v informačním systému NZZ. Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky. Právě zpětná vazba umožňuje pracovníkům NÚV dále zlepšovat jednotné závěrečné zkoušky.