Nová závěrečná zkouška

Od roku 2014/2015 skládají všichni absolventi učebních oborů závěrečné zkoušky podle jednotného zadání. Zkoušky byly sjednoceny na základě novely školského zákona, která vstoupila v platnost 1. května 2015.

Příprava jednotných závěrečných zkoušek probíhala od roku 2005 postupně v rámci projektů, na něž přispíval Evropský sociální fond: Kvalita I, Nová závěrečná zkouška a Nová závěrečná zkouška 2. Od srpna 2014 zabezpečuje nové závěrečné zkoušky Národní ústav pro vzdělávání ve své hlavní činnosti, o financování se stará Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.


Vstup do informačního systému pro školy

Web ukončeného projektu Nová závěrečná zkouška 2


Aktuality

Otázky ze světa práce

Otázky ze světa práce jsou součástí ústní části závěrečných zkoušek. V roce 2016 byly aktualizovány, aby lépe odpovídaly podmínkám na trhu práce a potřebám škol. Existují dvě sady otázek ze světa práce - pro obory kategorie H a E.

 

Kadeřnickým školám chyběl náročný společenský účes

Na poradě k oboru vzdělání 69-51-H/01 Kadeřník, která se uskutečnila v Národním ústavu pro vzdělávání 6. února 2019, se shromáždili  zástupci škol s nejvyšším počtem žáků v oboru, a to ze všech krajů ČR. Zúčastnili se i zástupci Asociace Fisy, která reprezentuje kadeřnický obor v Hospodářské komoře ČR. Nejvíc se porada věnovala tématům samostatné odborné práce a jejich souladu s praktickou zkouškou.

 

Jednotné zadání v oboru Krejčí se podstatně změní

Dne 30. ledna 2019 se v NÚV uskutečnila porada k jednotnému zadání v oboru 31-58-H/01 Krejčí.  Zúčastnili se jí zástupci šesti středních škol (z celkových osmi škol vyučujících tento obor). Pro obor Krejčí byla nově vytvořena banka úkolů a v souvislosti s tím došlo v závěrečných zkouškách k podstatným změnám.

 

Další porada k aktualizaci jednotných zadání se věnovala oboru Cukrář

V Národním ústavu pro vzdělávání se uskutečnila porada o jednotném zadání v oboru Cukrář. Zástupci 28 škol ze všech částí ČR se podělili o své zkušenosti se všemi částmi závěrečných zkoušek. V druhé části porady pak byly provedeny úpravy banky úloh na základě připomínek pedagogů, z nichž nejvíc se týkalo písemné zkoušky.

 

Otevřeli jsme mimořádný termín pro testování bank úkolů

Od 21. ledna 2019 mají školy možnost otestovat banky úkolů v těch oborech, pro něž byly nově vytvořeny. Jde o obory: Strojní mechanik, Nástrojař, Obráběč kovů, Elektrikář – silnoproud, Spojový mechanik, Krejčí, Zahradník, Opravář zemědělských strojů a Prodavačské práce.

 

Česká školní inspekce kladně hodnotí jednotné závěrečné zkoušky

ČŠI se ve své výroční zprávě za školní rok 2017/2018 věnuje také ukončování vzdělávání ve středních školách, a to jak v maturitních, tak v nematuritních oborech. Tyto informace jsou v podkapitole 4.3.3, na str. 128 až 131.

 

Zadání pro samostatné odborné práce 2018/2019

Zveřejňujeme nová zadání pro samostatné odborné práce, která jsou určena pro školní rok 2018/2019. Samostatné odborné práce vypracovávají žáci na začátku 2. pololetí, a to ve třinácti oborech vzdělání. V tomto školním roce jsou mezi nimi tři nové obory - Lodník, Krejčí a Umělecký štukatér. Od ledna 2019 jsou zadání SOP dostupná pro školy také v informačním systému NZZ. Zadání mají dvě různé formy - pro zkoušející a pro žáky.

 

další aktuality