Zveřejnění metodického doporučení pro výuku mezinárodního humanitárního práva

humanit.jpg Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) doporučuje ředitelům a ostatním pedagogům středních škol věnovat pozornost výuce mezinárodního humanitárního práva jako souboru závazků chránících lidské hodnoty a práva, a to především ve výuce společenskovědních předmětů.

Mezinárodní humanitární právo (MHP) se zabývá právní regulací ozbrojených konfliktů s cílem je humanizovat, tj. učinit vše pro zmírnění utrpení těch, kteří nejsou na konfliktu přímo účastni, i těch, kteří již byli z konfliktu vyřazeni (civilisté, ranění, zdravotníci a zajatci). Základním kodexem mezinárodního humanitárního práva jsou Ženevské úmluvy (ŽÚ) o ochraně obětí ozbrojených konfliktů (z r. 1949) a jejich dodatkové protokoly (z r. 1977 a 2005), jejichž účastníkem je i Česká republika. Z toho také vyplývá povinnost šířit znalost o mezinárodním humanitárním právu mezi obyvatelstvem, včetně žáků a studentů.

Metodické doporučení prezentuje mezinárodní humanitární právo ve čtyřech rovinách: teoretické, didaktické, informační a praktické. Materiál ukazuje východiska výuky mezinárodního humanitárního práva, popisuje vztah k rámcovým vzdělávacím programům, doporučuje konkrétní metody a formy práce. Součástí metodického doporučení jsou také odkazy na materiály a další informační zdroje a 4 výukové aktivity: Amarovo rozhodnutí, Bunal a Sorálie, Musí to tak být?, Jsme opravdu lidmi? Ty mohou být praktickou inspirací pro výuku mezinárodního humanitárního práva na středních školách.

Celé metodické doporučení pro výuku mezinárodního humanitárního práva v oborech středního vzdělávání naleznete zde. Další informace k výuce mezinárodního humanitárního práva jsou k dispozici také v digifoliu na adrese http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=5511.